The Influence of Eastern Peripateticism on the Formation of IBN Rushd’s Doctrine of “Two Truths”

  • Iroda Rikhsivaevna Ikramova Department of Oriental Philosophy and Culture TDSHU Tashkent, Uzbekistan
Keywords: Ibn Rushd, Abu Nasr Farabi, Ibn Sina, Ibn Miskawayh, Two Truths, religion, philosophy

Abstract

The spiritual harmony of the medieval East and West, as a special necessity, created such personalities who were able to unite several continents at once. For example, the great Arab-Spanish philosopher Ibn Rushd is not only a great philosopher but also a bridge connecting Africa and Asia, Asia and Europe, and Christianity and Islam. Moreover, Europe rediscovered itself thanks to Ibn Rushd. Having translated the works of the great Greek philosophers from Arabic into Spanish, he introduced the European peoples to the philosophy of Plato and Aristotle, the founders of Greek culture. And in Averroism, for the first time, embers of knowledge and reason were revealed. This scientific thinking led to the emergence of such great intellectuals as Descartes, Spinoza, and Leibniz. Ibn Rushd is the last major representative of the Eastern school of peripateticism associated with the term “philosophy” in the medieval Muslim world.

This article highlights the point of view of Ibn Rushd that religion and philosophy are parallel to each other and that they are the result of the same phenomena as mutually equal logical views that do not contradict each other. The theoretical and ideological foundations of Ibn Rushd’s concept of “Two Truths”, based on these conclusions, are presented. Also presented and comparatively analyzed are issues of concern to both philosophers and theologians, with various opinions about the harmony of religion and philosophy. We believe that the ideas of medieval philosophers can still influence the controversy between religion and philosophy.

References

1. Peter Leuprecht. Reason, Justice and Dignity. Brill/Nijhoff, 2012. – P. 32.
2. Саврей В.Я. Александрийкая школа в истории философско-богословской мысли. – М.: КомКнига, 2006. – С. 303-418.
3. Саврей В.Я. Александрийкая школа в истории философско-богословской мысли. – М.: КомКнига, 2006. – С. 303-418.
4. Климент Александрийский. Строматы. В 3 т./ – Т. 1. Кн. 1-3. / Подг. текста, пер., пред. и комм. Е. В. Афонасина. – Санкт-Петербург: Изд-во Олега Абышко, 2003. – C. 154.
5. Osborn Eric. Arguments for Faith in Clement of Alexandria. – England, 1994. – P. 3.
6. John Ferguson. Clement of Alexandria. – New York: Twayne Publishers, 1974. – P. 121.
7. Грюнебаум Г.Э. Классический ислам. – М.: Наука, 1988. – С.119.
8. Bayhaqiy Zahiriddin Abulhasan Ali ibn Zayd. Tatimma "Sivon al-hikma”. Qohira: Dar va maktabatu bibliyun, 2007. – S. 145.
9. Ал-Кинди. О первой философии // Избранные произведения мыслиелей стран Ближного и Среднего Востока // сост. Григорян С.Н., Сагадеев А.В. – М.,1961. – С.132.
10. Aль-Кинди. Трактат о количестве книг Арастуя и о том, что необходимо для усвоения философии // Средневековая арабо-мусульманская философия//перевод А.В. Сагадеева. Т.1. – С. 31-43.
11. Aль-Кинди. Трактат о количестве книг Арастуя и о том, что необходимо для усвоения философии // Средневековая арабо-мусульманская философия//перевод А.В. Сагадеева. Т.1. – С. 31-43.
12. Aль-Кинди. Трактат о количестве книг Арастуя и о том, что необходимо для усвоения философии // Средневековая арабо-мусульманская философия//перевод А.В. Сагадеева. Т.1. – С. 38.
13. Қаранг: Ризо Доварий Ардаконий. Форобий ислом фалсафасининг асосчиси. Илмий-текшириш ва маданий тадқиқотлар муассасаси. –Теҳрон, ҳижрий 1377/1998. –Б.133. (форс тилида)
14. Forobiy. Fozil odamlar shahri. T., 2016. – B. 72.
15. Ризо Доварий Ардаконий. Форобий ислом фалсафасининг асосчиси. Илмий-текшириш ва маданий тадқиқотлар муассасаси. –Теҳрон, ҳижрий 1377/1998. –Б. 116. (форс тилида)
16. Ризо Доварий Ардаконий. Форобий ислом фалсафасининг асосчиси. Илмий-текшириш ва маданий тадқиқотлар муассасаси. – Теҳрон, ҳижрий 1377/1998. – Б. 116. (форс тилида)
17. Ризо Доварий Ардаконий. Форобий ислом фалсафасининг асосчиси. Илмий-текшириш ва маданий тадқиқотлар муассасаси. – Теҳрон, ҳижрий 1377/1998. – Б. 116. (форс тилида)
18. Пўлатова Д., Қодиров М. ва бошқалар. Шарқ фалсафаси. – Т.: Жаҳон принт. – Б. 90.
19. Пўлатова Д., Қодиров М. ва бошқалар. Шарқ фалсафаси. – Т.: Жаҳон принт. – Б. 90.
20. محمد يوسف موسى. ابن رشد الفيلسوف (Ибн Рушд – файласуф). القاهرة, 2014
21. Miskavayh. Tajoribul umam. – Beyrut, 2002. – S. 52.
22. Мискавайҳ. Ал-фузул асғар. 2-боб. – Миср, 2004. – S. 48.
23. Ибн-Синo. Аш-Шифо: аль-иляхиййат. Қоҳира, 1960. – S. 26.
24. Ўзбекистонда ижтимоий-ахлоқий ва гуманистик фикрлар тарихининг муҳим босқичлари. И.Мўминов номидаги Фалсафа ва ҳуқуқ институти. – Тошкент, 2007. Б.-70.
25. Fahr Addin Raziy. Latoif ul-Giyosiyot. (Arab tilida) O’zbekiston FA Sharqshunoslik institutida saqlanadi (inv №10873)
26. Umarjonov S. S., Safarov M.K. Fahriddin Roziyning “Latoif ul-G’iyosiyot” qo’lyozma asarida aql va e’tiqod masalasining qo’yilishi va uning diniy-falsafiy germenevtik tahlili // Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences. Scientific Journal Impact Factor. – В. 6.
27. Fahr Addin Raziy. Latoif ul-Giyosiyot. (Arab tilida) O’zbekiston FA Sharqshunoslik institutida saqlanadi (inv №10873)
28. Ибн-Туфайль. Повесть о Хаййе ибн Йакзане // Мусульманская философия (Фальсафа): антология. – М., 2006. – С. 483.
29. Ибн-Туфайль. Повесть о Хаййе ибн Йакзане // Мусульманская философия (Фальсафа): антология. – М., 2006. – С. 538.
Published
2023-01-30
How to Cite
Ikramova, I. R. (2023). The Influence of Eastern Peripateticism on the Formation of IBN Rushd’s Doctrine of “Two Truths”. Central Asian Journal of Literature, Philosophy and Culture, 4(1), 194-204. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/P6CG7
Section
Articles